Ingatlah


"Setiap kita sebenarnya dalam perjalanan menuju ke sana...."

WeLcOmE tO mY bLoG


WeLcOmE tO mY bLoG

Enjoy reading!

Enjoy your day!

Tuesday 28 August 2012

kenangan rayo


Hampir sebulan aku  ‘hilang’ dari layar ini
 Banyak cerita sebenarnya ingin ku kongsi. Tapi ..aku tidak berkesempatan untuk menulis di sini...rasa macam sibuk...tapi sibuk apa ye...?













ayam percik...nak berbuka puasa

gambar- gambar yang sempat aku snap kat belakang umah ibuku...

ketupat yang direbus atas dapur kayu..
dapur kayu ni sengaja dibuat untuk memudahkan memasak dalam kuantiti yang banyak... terutama musim perayaan...jimat gas..hihi

ketupat yang direbus atas dapur kayu..
Tanggal 17 August aku bertolak ke kampong untuk menyambut raya bersama keluarga. Hasrat hati sebenarnya nak duduk rumah baru ku tapi tak kesampaian kerana tukang pasang cermin tak ada. Musim raya banyak tempahan...
Sehari sebelum rayo
Aktiviti aku...menolong ibu memasak ketupat yang ditempah...
Malam rayo
Banyak juga yang aku masak... kuah kacang dengan nasi impit...sempat rebus ketupat nasi (first time buat)..oklah jadi jugak..
Aku buat rendang.. kali ini agak sedap sebab minta resepi dari mak kawan aku...memang ummmphhh rendang ni...tak sempat/ lupa nak snap gambo rendang terbaaikkk tu..
Hajat nak masak juga ayam masak merah sebab nak makan ngan nasi briyani... tapi dah tak larat...
Pagi rayo


ketupat yang sudah masak
Aku dengan MrA sibuk kat dapur memasak nasi briyani dan sempat buat dalca daging
Orang sibuk nak pegi sembahyang rayo...aku ngan suami sibuk jadi chef...sampai aku terlupa nak bersalaman  dan memohon maaf secara rasmi (maksudnya..suami duduk kat kerusi..aku melutut memohon maaf...dikikuti oleh anak-anak)  
Tak sempat laa...kami kelam kabut menyiap juadah...pagi rayo
Semasa orang tengah  sembahyang rayo
Aku dengan suami pergi ke kampong belah suamiku..nak pergi ambik biskut rayo yang aku tempah ..kat rumah birasku..

Pokok2 ini sengaja aku ambil...bagi ku ia merupakan suatu bahan nostalgia...

Bunga kertas
Biasalah sampai di sana...beramai- ramai kami ke kubor menziarahi kubur arwah mertuaku,arwah  abang iparku...
Lepas tu...kami beramai- ramai ke rumah adik-beradik suamiku..5 buah rumah juga kami..round...

Pokok bunga keladi...












Akhirnya kul 1.00 tengahari baru aku balik rumah ibuku...


Bunga ???????? tak tahu panggil apa


Pokol kunyit..

No comments:

Post a Comment