Ingatlah


"Setiap kita sebenarnya dalam perjalanan menuju ke sana...."

WeLcOmE tO mY bLoG


WeLcOmE tO mY bLoG

Enjoy reading!

Enjoy your day!

Sunday 26 April 2020

Aktiviti Ketika PKP Danish

Buku Bacaan Danish ketika PKP - Impian Mimpi Jalanan

Mengisi masa dengan membaca-Ketika PKP.


Apa yang aku buat bagi mengisi masa  anak-anak dengan aktiviti yang bermanafaat ialah dengan cuba mencari jalan bagaimana untuk menarik minatnya membaca buku. Aku tidak mahu dia asyik dengan phone sahaja tanpa melakukan apa-apa aktiviti berfaedah. 

So, aku dapat idea untuk paksa nya secara berhikmah  supaya nak baca buku. Buku yang aku rasakan sangat baik, sesuai untuk danish adalah buku karya Teme Abdullah.

Nak suruh anak baca buku ni nak kena ada teknik nya juga kan. Walau pun dah remaja kalau tak pandai tackle dia, memang dia tak mahu baca buku. Lebih seronok melayan game di phone.

Cara nya begini:-

  • Aku tentukan  berapa mukasurat yang perlu dibaca setiap hari dalam tempoh masa tertentu. Contohnya, jika sebuah buku itu mempunyai 300 mukasurat, dan perlu dihabiskan dalam masa dua minggu (mengikut tempoh masa PKP), maka aku akan bahagikan 300/14 = 21. 
  • Jadi Danish perlu baca sebanyak 21 mukasurat setiap hari. 
  • Aku akan tandakan tarikh-tarikh pada buku tersebut (seperti dalam gambar). Alhamdulillah setakat ini dia berjaya habiskan dalam masa yang ditetapkan.


 Antara pencapaiannya setakat ini ialah:

  • Danish  berjaya menghabiskan dua buah buku karya Teme Abdullah iaitu Signature Autograf Jalanan dan  Pelukis Arkitek Jalanan. Ternyata buku ini menarik minat nya.
  • Buku ketiga, Impian Mimpi Jalanan lewat sedikit habis daripada tarikh yang disasarkan. Mungkin kerana berpuasa, dia lebih banyak berehat. katannya tak larat nak baca buku.
  • Setiap pagi  selepas solat subuh, dalam pukul 7.00 pagi dengan sendiri beliau akan ambil quran untuk dibaca. Sementara aku akan menyemak dan menegur bacaannya. Nampaknnya semakin lamcar dan semakin seronok untuk membaca al-quran.
  • Danish mula menghafal surah Al-mulk. walaupun baru berjaya menghafal tiga ayat..tapi itu merupakan satu perkara yang positif. Bukan apa, kalau tidak duduk bersamanya melihat bacaannya, dia lebih bermain game dalam phone.
  • Danish mengikuti kelas pembelajaran dengan guru sekolahnya. Kelas tersebut diadakan tiga kali seminggu selama 1-2 jam. Guru akan memberi latihan. 

Bersyukur, disebalik PKP ini, banyak perakara baik yang boleh dilakukan. Walaupun tidak banyak sekurang-kurang nya perkara ini diharap dapat menjadikan danish untuk sentiasa membaca al-quran dan  minat membaca buku dengan sendirinya,

#Stayhome
#Staysafe
#Staypositif

No comments:

Post a Comment