Ingatlah


"Setiap kita sebenarnya dalam perjalanan menuju ke sana...."

WeLcOmE tO mY bLoG


WeLcOmE tO mY bLoG

Enjoy reading!

Enjoy your day!

Wednesday 27 June 2012

AkhIrNya...

Alkisah ceritanya..  

cerita ni cerita semalam...nak tulis semalam tak sempat.....malam pula  dah penat...

Aku perlu ke Cyberjaya atas urusan kerja bersama dengan dua orang rakan sekerjaku...( menghadiri perbincangan mengenai system online e-lodgement..di bangunan MAMPU.)

p/s : gambar-gambar yang disiarkan adalah tidak berkaitan dengan cerita...sekadar..menyedap mata...

gambar ihsan google
Pertama kali aku  drive  ke cyberjaya , dan... pertama kali aku membawa kreteta Grand Livina...
Mula-mula aku tidak yakin untuk drive ke sana...
boleh ke???...
gambar ihsan google                        
                                                              

Mampukah aku?..
aku hanya  biasa membawa kereta kelisa..
 dan seingat aku semalam adalah kali kedua aku membawa grand livina...dan meupakan pertama kali aku drive bagi perjalanan jauh..
biasa dari ChowKit- KL Sentral,...
                Kl Sentral - ChowKit..
                              pergi kerja..dan balik kerja...
Biasa lah pertama kali ke sana, aku tidak berapa biasa dengan jalan di sana...maka berlakulah...satu dua peristiwa...yang agak mengganggu tidur malam tadi ku...
ceritanya begini....

Pada suatu pagi yang damai... bergerak sebuah lori(si gajah) membawa pasir...bergerak perlahan, di lane tepi sekali sebelah kiri...bergerak agak perlahan ,,berat dengan muatan agaknya..
gambar ihsan google
di belakang (si gajah) itu ada sebuah kereta kancil (si kancil)..follow dengan sabarnya...tapi bila si gajah masih perlahan juga,..si kancil tadi..sudah tidak sabar...dan terus memotong si gajah..tadi..
aku pun ikut sama (tak sabar juga) nak juga. Ikut belakang si kancil tadi ..
ikut sama si kancil tadi...
jalan tu ada 2 lane..rupanya...dan aku ingatkan dua-dua lane itu adalah sehala..
mak ooiii...rupanya lane bagi arah bertentangan...

selepas si kancil tu berjaya memotong si gajah tadi, agaknya dia dah perasan itu adalah jalan 2 hala...apa lgi dia memecut dan berlalu pergi...meninggalkan aku ..yang kini berada di lorong yang bertentangan..
gambar ihsan google

..tiba-tiba.. 5, 6 buah kenderaan yang dari arah yang bertentangan....berada lebih kurang jarak agak dekat..(tak tahu nak agak jarak dalam meter),berada di depan ku...dan kereta-kereta itu... mungkin terkejut..dan terus memberi hon marahhhh., amarannnn...kepada aku..(mereka tidak menyangka kot..macam mana boleh ada kereta aku disitu)
nasib baik aku tidak gelabah dan masih steady...dan terus bergerak ke kiri di sisi si gajah tadi dan.. memberi laluan kepada
si gajah tadi dan aku berundur ke belakang si gajah semula...
adui!!!!....Syukur Alhamdulillah.. terima kasih Ya Allah...kerana menyelamatkan kami semua di dalam kereta itu..semunya selamat.... (moralnya kita hendaklah bersabar dalam apa jua keadaan pun... )
namun akhirnya..kami tiba jua di bangunan MAMPU.

gambar ihsan google

gambar ihsan google
Semasa pulang ketika berhenti menunggu lampu hijau semasa di traffic light, kami mmenyaksikan satu kemalangan yang melibatkan bas, motor dan satu pacuan 4 roda...
2 maut...(masuk berita malam tadi)
semasa itu..polis sedang mengusung mayat untuk diletakkan di atas kereta polis...betul-betul depan aku...

Terketar juga lututku, masa tu... untuk terus memandu pulang semula ke pejabat...

Namun, aku kuatkan semangat dan gagahkan juga...

.... Satu lagi kejadian.. bila aku masih confuse dengan direction yang diberi (kiri-kanan)
aku ni.. kidal...jadi bila bawa kereta, kalau orang bagi direction ke kiri atau ke kanan aku mesti kena fikir dulu...
kiri belah mana?...kanan belah mana?...
aku kena imagine dulu aku menulis tangan belah mana..setelah mengenal pasti aku menulis tangan belah mana.....baru aku dapat focus direction yang diberi,...jadi decision agak mengambil masa 2/3 saat jugalah...hehehe

Apa pun akhirnya aku  berjaya juga membawa kereta grand livina untuk perjalanan jauh...dapat menguji kemampuan aku....dan akhirnya aku berjaya...jua...yeaaaa...!!!!





 


                                                                                             

No comments:

Post a Comment